hannas hemligheter

- hur i hela världen skulle någon kunna sätta kedjor på en hurricane?

Bilbao och San Sebastian

Publicerad 2014-04-29 07:57:58 i Allmänt,

Efter att Kajsa och Peter åkt hann jag bara packa min väska innan Louis kom. Vi tog planet från Valencia till Bilbao för sex dagars semester i norra Spanien. Resan tog bara en timme men när vi landade kändes det som vi kommit till en annan värld. Allt var så grönt. Bilbao är inte större än Valencia, men alla byggnaderna var gigantiska så stan kändes mycket större. Vi besökte Guggenheim museum och tog linbanan upp för ett berg där vi hade picknick med världens bästa utsikt. Vi tog metron ut till stranden och drömde om hur det skulle vara att bo där.

I fredags tog vi bussen till San Sebastian. Vi hade redan förälskat oss i Bilbao så San Sebastian skulle få svårt att toppa. Men efter två timmar hade vi fallit pladask. Havet är huvudsaken i San Sebastian. I lördags tog vi en löprunda längst stranden medan regnet öste mer och  vågorna från Atlanten for mot muren så kraftfullt att de sköljde över oss. I söndags hade vi sol och vi besökte de två höga bergen i stan. En mer romantisk plats får man leta länge efter.

Maten i både Bilbao och San Sebastian består mest av pintxos. En brödbit med topping som kunde varieras i oändlighet. Vi åt pintxos tills vi tröttnade.

Även om det var en av de bästa resor i mitt liv är det skönt att vara tillbaka i Valencia. Jag vill inte tillbaka till skolan. Men det är ju anledningen till varför jag är här. I Valencia slipper jag i alla fall regnet. Och om tio dagar kommer hela min familj hit.

Halva lovet har gått

Publicerad 2014-04-23 12:51:06 i Allmänt,

Nu har Kajsa och Peter åkt hem efter en vecka i Valencia. Och det var så himla skönt att ha dom här. Semestra i sin egen stad och hinna göra sånt jag vill, men inte har tid med på grund av skolan. Vi var mest på stranden, men han även med shopping och en cykelsemester till Albufera för att äta paella i Paella-land

Ikväll flyger jag och fransmannen till Bilbao för sex dagars semester i norra Spanien. Det ska bli himla mysigt. Nu kan man väl nästan klassa oss som ett riktigt par? Jag är jättekär.

Påsklov

Publicerad 2014-04-16 14:10:48 i Allmänt,

Nu. Nu kommer dom snart. Om mindre än två timmar ska jag möta mina bästisar på tågstationen. Som jag har längtat. De närmsta sju dagarna kommer vara helt galna. Vädergudarna lovar uppåt tettio grader. Herregud, nu ska jag fixa en solbränna igen. Påsken är min favorithögtid efter julen. Jag hoppas ni njuter ordentligt av den.

Presentationerna gick sådär. Men jag överlevde i alla fall. Nu ska jag inte tänka mer på skolan. I två veckor ska jag bara slappa.

Tre dagar till lov

Publicerad 2014-04-13 21:21:39 i Allmänt,

Nu har jag bara tre skoldagar och två presentationer kvar till tolv dagars påsklov. På onsdag kommer Kajsa och Peter hit. Herre jisses, vilken lycka! Jag längtar så jag nästan spricker. De stannar en hel vecka, sen åker jag och fransmannen till norra Spanien för en kort semester. Rädslan för att döda varandra är som bortblåst. Vi kommer jättebra överresan även när vi har olika åsikter. I fredags var vi på dejt. Åt kinamat och gick på bio. Idag var vi på stranden. Jag är galet kär.

Tillbakablickar

Publicerad 2014-04-10 11:14:45 i Allmänt,

Till spanskalektionen på måndag ska jag ha förberett en presentation om valfritt ämne. Jag valde Cadiz. Tänkte det var lätt att prata om. Jag var ju ändå där några månader. Så just nu sitter jag och kollar igenom gamla bilder, läser gamla blogginlägg, för att minnas hur tiden var. Och herregud, jag måste ju haft hur roligt som helst. Så kär jag var i staden. Allt var så enkelt. Och jag festade nästan varje dag till klockan sex på morgonen.

Det måste ju varit mitt riktiga erasmusår. Jag uppförde mig så som mina vänner här gör nu. Jag kanske har blivit för gammal för sånt. Inte konstigt att jag hellre spenderar varadagskvällarna i min säng, tillsammans med en bra film och mina muggkakor.

Spanien är full av snuskgubbar

Publicerad 2014-04-07 22:05:11 i Allmänt,

Nu när sommaren är här åker såklart kläderna av. Inget konstigt. Svenskarna hade redan gått i shorts och T-shirt för länge sen. Men här i Spanien är det tydligen ett big NO NO. Vissa män verkar aldrig sett ett par bara ben i hela sitt liv. Idag var det andra gången på två dagar som en man tagit kort/filmat mig med sin mobil. Igår när jag var ute och sprang i mina nya korta träningsshorts drog en man upp telefonen och filmade mig springa förbi. Han försökte vara diskret, men lyckades inte alls speciellt bra med det. Idag var ändå droppen. Jag la i parken och solade. Hade på mig linne som jag rullat upp och en kjol. Tog en liten siesta och när jag öppnade ögonen stod en man precis bredvid mig med mobilen i högsta hugg. När jag tittade på honom sprang han tillbaka till sin cykel som han lagt en bit bort och trampade snabbt iväg. Jag menar, helt seriöst?! Var är mänskligheten på väg? Jag har inte modellkroppen precis. Gå och filma några andra brudar istället, era äckliga snuskgubbar.

Sommarens första dag

Publicerad 2014-04-06 16:02:21 i Allmänt,

Igår var jag på stranden för första gången i år. Eller, det var i alla fall första gången jag var där på riktigt i år. Sommaren har äntligen kommit till Valencia. Och ni kan inte föreställa er hur mycket jag saknat den.

Jag och Lena promenerade till en strand  söder om hamnen igår. En lång promenad, men värt det. Jag svettades som en gris och idag är jag röd som en tomat i ansiktet. Dagen på stranden avslutades med paella och sangria. Sen vandrade vi hem igen (två timmar lång promenad).

Idag sitter jag inne i skolans svala bibliotek och pluggar inför tentan som jag har på tisdag. Tror min brända hud tackar mig för det.

Kick some pilot ass

Publicerad 2014-04-02 15:53:27 i Allmänt,

Lufthansas piloter borde jobba tills de är 71 år istället. De tjänar löjligt stora summor varje år, går i pension vid 58 års ålder och får 60% av lönen tills de är 63. Nu bölar de för att de istället ska jobba tills de är 61år. Och går ut i strejk. Så alla plan var inställda 2-6 april. Detta resulterar i att jag inte får något Sverigebesök av min familj denna helgen. Jag hade längtat så mycket.

Istället har jag tid för att plugga. Och jag borde verkligen plugga. Har blivit så lat denna terminen. Ligger fruktansvärt långt efter i alla ämnen. Men så livar de ju samtidigt 26 grader och sol lördag till måndag. Att sitta inomhus med huvudet i böckerna kommer blir svårt.

Om

Min profilbild

Hanna

I höst flyttar jag till Spanien för att studera ett år i Valencia. Här kan ni följa mig, min vardag och mina tankar.